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19-05-10 20:09 #5345420
Por:cencerrin

La pita
Animales de casa: LA PITA.

Extraído de un artículo de la Nueva España del 17 de diciembre de 2.009.
escrito por M.ª ESTHER GARCÍA LÓPEZ.

Dispóngome a escribir esti artículu sobre les pites y lo primero que se me vien a la memoria ye aquel dilema de si foi primero la pita o'l güevu. Pero pensando nes pites viénenseme a la memoria otres munches coses. Como yá s'acerca la hora la cena, toi naguando por un güevu estrelláu con chorizu y pataques, que tanto me gusta. Ye esti ún de los sabores que tengo bien grabaos na memoria del gustu. Pero nun ye sólo esti manxar el que nos proporcionen les pites. Tola variedá de tortielles encomenzando pola tortía de pataca, la francesa, de xamón, d'oricios, de xampiñones, de bonitu y de tolo que se nos ocurra. Platu socorríu y riquísimu. Otru platu que ta perbonu ye l'arroz guisao con pita que se fai n'aldea cuando la pita yá ta vieya y nun pon güevos. Agora, dende hai unos años, ufiertase en dalgunos restaurantes como dalgo especial. Eso sí, estos de xuru que guisen pita nueva, más bien de granxa. Pero nun-yos vamos a quitar el méritu.

Tampoco puedo escaecer, nesti repasu culinariu, el caldu de pita, que ta tan rico y ye hasta melecinal. Enantes cuando paría una muyer, lo primero que se facía yera matar una pita que yá taba destinada pa esi momentu, pa facer un caldín a la parida y pa que fuera garrando fuerces y porque ye bono pa too, pa «salvase», pa dar lleche y, sobre too, pa calentar el cuerpu dempués d'un esfuerzu tan grande. Nos años d'escasez solíen dicir «qu'una pita daba pa munchos caldos», porque la cocíen unes cuantes veces, mientres daba sabor. Cuando yá se-y sacara tola sustancia, entós yera cuando se comía la carne, yá un poco desaboría, pero nun yéremos tan repunantes como agora. Tamién ye verdá qu'en casa la parida solía aumentar el gallineru, porque los familiares y xente allegao, cola «visita», ente otros manxares pa la parida (pan blanco, chocolate, una botella de vinu Sansón, galletes, güevos, etcétera) solíen lleva-y una pita. Polo menos pa que tuvieren pa dir matando una cada pocos díes, hasta que la muyer se recupera de la cuarentena. Esti caldín de pita nun yera esclusivu pa les muyeres paríes. Cuando daquién se ponía malu na casa procurábase da-y caldín de pita, qu'ayudaba a recuperase. Otra parte melecinal son les untaces, utilizaes pa curar malures de garganta, poniéndoles bien calentines a mou de cataplasma.

Nun yera pa los nenos bon momentu'l ver matar una pita. Tamién tengo na memoria'l golor tan fuerte que desprienden les plumes al echá-y a la pita agua ferviendo pa pelala. Pero, sobre too, ye una muerte mui cruel eso de cortá-y el pescuezu, hai que valir pa ello.

Tengo nidio na memoria el tar mirando atentamente cómo abríen la pita pa llimpiala. Siempre mirábemos los güevinos que tenía dientro, toos de distintos tamaños, mui mariellos, porque yeren sólo yema, ensin cascu y recubiertos con una telina mui fina. Yá taba l'agua al fueu pa cocelos y prestábennos un montón.

Los güevos son de gran alimentu y por eso yeren tan apreciaos na casería. L'ama la casa yera la que controlaba'l ñeru. Dende «mirar les pites» a ver si lu teníen (metiéndo-yos el deu en culu) hasta dir tolos díes al ñeru, varies veces, pa recoyelos. Dalgunes pites yeren zuniegues y comíen el so propiu güevu namás ponelu, y había que controlales. Tamién ye frecuente que-y gustaren al perru que taba sollerte pa cuando cantaba la pita. Entós, en cuanto se sentía una pita cantar, allá diba l'ama corriendo pa que'l güevu nun corriera peligru.

Pero inda muncho más prestoso qu'esta escena ye'l ver una pita con pitinos. Cuando toos añeren debaxo les sos ales y ella los cuida con tantu procuru y con tantu mimu, enseñándolos a buscar pa comer y a escarbar na tierra. Sacando'l bocáu de la boca pa los sos fíos como una bona madre. Lo malo ye cuando venía'l taforru y se llevantaba con un pitín y llueu volvía a por otru y a por otru. Inda me paez tar oyendo a mio ma escorrelu a voces, pero pocu casu y facía. Como diera cola niada había que dase por perdíu. Acababa con toos.

Agora en poques cases echen les pites a pitos. Ye difícil contemplar esta tierna escena. Otra de les coses que cuasimente desapaeció del paisaxe de l'aldea. Cuando tienen que reponer el piteru, porque son vieyes, van mercales a les granxes, que ya-yos les dan medio criaes y preparaes pa poner güevos. Pites ponedores, pitos d'engorde y too a la carta. Roxes, blanques, negres, y pa tolos gustos. Pienso que si les encargamos podemos tener hasta una pita verde. Pitinos verdes y roxos yá los vi nel mercáu.

L'echar la pita a pitos yera too un ritual y había que saber cómo llevalu hasta'l final. Lo primero había qu'esperar a que se punxeren chueces pa echales a pitos. Xuntar una docena polo menos de güevos bien frescos y gallaos pues sinón nun valíen. Nun díbamos a dexar el gallu ensin función nel gallineru, ¡el gallu la quintana! Había que buscá-y a la pita un llugar afayadizu pa pone-y el ñeru, normalmente, nuna cesta con yerba seca y en llugar escuru. Mio güela materna, Amadora, que tenía les pites en muncha estima, echaba la pita a pitos nel desván de la casa. Dependiendo onde tuviera gorando, había que sacar la pita a comer y a beber y vixilar que naide tocara los güevos, porque sinón anóxalos y nun los gora. Ella ye la que los revuelve y los coloca pa que'l calor-yos llegue a toos y salgan a los 21 díes los pitinos. Momentu espectacular que tuvi la suerte de contemplar munches veces. Nun se sabe por qué dalgunos güevos llegaben a pudrise. Echáben-y la culpa a la pita. «Pudriólos», solía dicise. Si na casa nun chociaba nenguna, pidíase prestada a un familiar o a un vecín y volvíase cuando acababa de criar los pitos, cuando los dexaba «volar solos pol mundu». Tamién yera corriente pidir los güevos si nun los había en casa.

Amás del taforru, otru enemigu de les pites ye la raposa, que nun tien nin un plizcu vergüenza y anda tol día caleyando de casa en casa a ver cuándo pue entrar nel gallineru. A veces tien matao toles pites nuna nueche. Esta matanza coleutiva tamién podía ser cosa de la denunciel.la que les mata pa chúpa-yos el sangre. Asina, hai que tar al tanto de que se recueyan toes pa la caseta a dormir y si pue ser ceo meyor. Les pites enxamás esperen a qu'escureza. Por eso se solía dicir a les moces, si se descuidaben na hora de volver pa casa del baille o de les fiestes, «hai que recoyese con día, como les pites». Güei nun tien efeutu esta comparanza. Les moces recuéyense cola lluz del día pero la lluz del amanecer. ¡Cómo cambien los tiempos!

Otros dichos abondo machistes avérennos al comportamientu d'estos animales: «Ye más putuca que les pites», sin embargu, l'home «ye un gallu», ya inclusive pa nomar a daquién con cariñu, llámase-y «gallu». Sí, el gallu ye ún gran machista, nun hai dulda. Namás fai falta velu andar enchipáu pel gallineru tres de les pites, qu'acaben «agachándose» ensin poner demasiaos reparos. Sinón, el gallu, magar tener pa él tou un gallineru, acaba esplumándoles a picotazos. A dalguna nun-y dexa olecer. Son toes d'él y trailes al retorteru y satisfái a gustu les sos necesidaes sexuales.

Los gallos saben de la so superioridá y nun se sabe si por celos, si por mieu a que-y quiten les pites, dalguno ye bravu y tírase a la xente, amás con abonda mala idea. Si t'engancha ye difícil llibrase de los picotazos.

Pero hai que dicir que'l gallu tamién tienen la so parte cariñosa. Tien un aquel especial sentir cantar el gallu peles mañanes. Nun tien nada que ver col espertador de siempre, nin col dixital, nin col más sofisticáu de tolos espertadores. Espertar col cantu'l gallu nel silenciu del campu ye otra cosa. Na casa onde nací, magar agora nun hai ganadería fueron quedando ellí unes cuántes pites, bien atendíes por un amigu de la casa, Pepe Lin. Yo pienso que más que nada ye por llegar allí y poder saboriar los güevos de casa con chorizu, a los que yá fixi antes alusión. Les pites de mio casa son más bien un caprichu. Entre estes poques pites tuviemos un gallu que namás qu'oyía'l coche llegar, encomenzaba a cantar al altu la lleva. Cantaba'l gallu d'allegría como si tuviéremos una estrecha rellación afeutiva y notábase-y el so contentu cuando llegábemos a ocupar aquel espaciu solitariu. Una emotiva escena, como quien reclama compañía humana. La soledá nun-y gusta a naide. Asina, el gallu aquel fíxose vieyu nel gallineru, porque naide quería matalu pa echalu na pota. Teníamos-y un cariñu especial.

Güei, en tolos restaurantes que se precien ufierten na carta «pitu de caleya», nun van poner «pitu de casa» porque sería una engañifa. Pero los que tenemos na memoria'l sabor d'aquellos «pitos de casa», guisadinos con arbeyos, nun somos quien a alcontrá-y el gustu a esos pitones de los supermercaos, anque lleven la denominación «de caleya». Menos mal qu'inda hai dalguna casa pelos pueblos que los alimenten y los críen como antaño, y de xemes en cuando tócanos un pitu d'aquellos que ye un verdaderu manxar. Ye muncho d'agradecer.

Pites y gallos de granxa, pitones, gallones, güevos de tolos tamaños, arriquecíos con vitamines y mierdalles, ocupen güei los escaparates de les tiendes. Y al empar vei borrándose la escena de les pites pel prau, del vecín escorriendo les pites del otru que tolo escarben, de la pita colos pitinos debaxo les sos ales. Cada vez más estes estampes fanse borroses n'aldea asturiana. Esi ye'l preciu que pagamos pola modernización.

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