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Gallinal - Asturias

Poblacion:
España > Asturias > Gallinal (Gijón)
02-11-10 13:10 #6444156
Por:aruca

bernardo guardado
E na picorota d'un monte asturiano,
dientro d'una cueva tien la sò morada,
la santa Santina, per todos querida,
la virxen pequeña, la virxen galana.


La madre melguera de l'Asturies ruda,
de l'Asturies noble, de l'Asturies brava;
la que i dìo regaños al rey don Pelayo
pa char la morisma del tarrèn d'España.

A la que xemimos cuando tamos mustios,
cuando la disgracia nos ablaya l'alma;
de magar la vida l'anduviemos toda
y ya no asperamos d'esti mundo nada.

Aondi va la madre a facer promesa
cuando los sòs fiyos tan malos na cama.
Aondi va la vieya cuando acoxa'l vieyo,
ta la tierra seca o la vaca mala.

Au cuerri la moza que tien mal d'amores
a beber el agua de la sò fontana;
pos cunten hestories que quien d'ella bebe,
por mor de la santa, 'n el año se casa.

Au sube la gaita los dìas de fiesta
con sòs dolces sones d'allegre alboriada,
a cantar la copla d'amor encendìa,
al pie de la virxen pequeña y galana.

Au suben los mozos co la vara'l hombro
a facei la ronda, tonada a tonada,
a decìi piropos, a facela rise,
d'amor y de gusto, a la virxen santa.

Yo voy a pidite, mi bona Santina,
qu'ascuches los versos de la mìo plegaria;
y esta Asturies, tuya, la tengas en cuenta
dandoi siempre'l gozo de vevir tò gracia.

B.G.R.
1.



"¡OTOÑU...¡"
----------------------
El cielu, con el orbayu,
yera una ñube de plomu
pintando de color gris
l'amanecer del Otoñu.

Facìa musties les miraes
del candorosu palombu,
qu'embuchàu nel palombar
trocara'l vuelu en reposu.

Ablayaba les tonaes,
faltes de brìu y arroxu,
qu'entonaben nes quintanes,
acohibìos, los mozos.

La vara la yerba seca,
afincada xunto al horru,
yera un montòn de quexumbre,
esfumaos los sos contornos
ente los velos de ñiebla
que la cobrìn con so embozu.

Les llàgrimes que corrìn
d'aquel cielu gris de plomu,
al cayer temblonamente,
como'l rodar d'un sollozu,
facìn rosarios de cuentes,
en un rezar fervorosu.

¡Què tristeza guarda en si
un amanecer d'Otoñu¡

Sin embargo, ye tristeza
que se desdobla nel gociu
del desfrutar de sentires
d'unos mundos misteriosos.

Ye como esi frutu verde
qu'al mordelu ye acidosu
pero que dexa un regustu
que pide golver por otru.

Quiciàs porque la tristeza
siendo dolor, sobre tou,
seya dolor ñecesariu
pa non vivir d'enquivocos.
Que la verdà, de por sì,
tien màs tristeces que gocios;
y engañase nun placer,
que suele durar mui poco
ye vivir ena mentira
de gocios màs que dudosos.

Por ello l'Otoñu tien
en so existir quexumbroso
un acentu de verdà,
un sufrimientu añimosu,
que siendo padecimientu
lleva algo en sì de dichosu.

Non sè; non soi a explicame;
ye perdemàs embrollosu
aclarar debìamente
los sentires del Otoñu.

B.G.R. (Màs Espines que Roses)


-------------------

Dos palombines de ñàcar,

picu entre rubiu y moreno

añeraben dolcemente

enel ñidal del to pechu.

Taben desnudes, sin plumes,

sin màs abrigu pal tiempu

que'l que-yos prestabes tù

cola calor del to cuerpu.

¡Què faltes taben les probes

de les caricies d'un dueñu

que viniera dispertales

del so durmir ensin sueñu!

D'unos llabios que ficiesen

ñacer nelles el desèu

que les golviese a la vida

del so vivir casi muertu.

Labios que-yos dieren ansies

col repicar de sos besos.

Que-yos ficiesen chorriar

con furia, el caudal imensu

de la sabia que guardaben,

secàndose, en sos adientros.

Yeren dos palombes mudes

en un rincòn de silencìu;

àrides como les tierres

que non les entro'l llavièu.

Precisaben les llabores

que-yos abriesen los riegos

onde entierrar la semilla

que diera frutu en sos güertos.

Yera mester que perdiesen

ena belleza del cuerpu

pa ganar na obligaciòn

del ser de so ñacimientu.

Que se diesen al amor,

al placer y al sufrimientu

que'l amor trai de consigo

como primer mandamientu.

Placer en gores d'arrullus,

xuntandu cuerpu con cuerpu,

los suyos col del palombu,

que-yos diese ardor de fueu.

Que-yos entraviese'l picu

pola juerza del desèu

de recibir ena entraña

les rizes dun inxertu.

Sofrimientu al dar al mundu

el frutu de los momentos

gocias al llau del palombu

en sos enamoramientos.

Qu'esi ye'l fin de los sere,

palombos, mirlos y cuervos,

vivir y da-y a la vida

cada dìa, seres ñuevos.

Palombes de blanco ñàcar

añeraes, en silenciu,

nun palombar sin arrullos,

abrìi les ales al vientu

y rogài pol buen amor,

placeres y sufrimientos,

que vos faiga, con el gociu,

sofrir el padecimientu

de dar a les güestres vides

retoños de arrullos ñuevos.

Tou menos el siguir

en esi triste silenìu

de vivir acoruxaos

sin afanes nin deseos

de les caricies del machu

que ye'l fin de güestros cuerpos.

Palombes de blanca ñàcar,

picu entre rubio y morenu,

abrìi el cuerpu al amor,

al placer y al sufrimientu.

Abrìi el ser a la vida

col empuxe del desèu

de que l'amor abra surcos

na entraña de güestros cuerpos.



Bendites sean les payes.
dixoi María a José,
que guarden e nos payares
los pastores de Belén.

Per siempre bendites sean,
dixoi a la mula el güey;
que ya tién el rapacín
cuniquina onde ñacer.
¿Bendites sean les payes
¡de los pastos de Belén!

-Sientu que se mueve`l neñu,
apalpa y verás, José,
piensu que ha venir mundu
antes del amañecer.-

-Que ansi sea, y que non tengas
demasiau que padecer.
Que non te dé sofrimientos
a la gora de ñacer.-

-!Que asina sea¡- dixenon
al par la mula y el güey.

Y'asoma un rayín de sol
e nel cielu de Belén;
y llora mui dolcemente
nel pesebre un nuevu ser.

Ye'l rapacín que ñaceu
de María y de Josè.

A so llau averadinos
faciéndulo calecer
co la callor del so cuerpu,
están la mula y el güey.

Mandai Marìa a boscar
un pañalin a Josè,
que de ñerviosu que tá
non ye quien a dar con él.

¿Será porque non lo atopa
o sera que non lo tién?

Ya cuerre la bona ñueva
los rincones de Belén.

-El neñu que s'asperabas
ya tá aquí; venií a ver.
Ta desnudin y tién fame
mirai que i podeis trayer.-

Y los primeros que lleguen,
corriendu a tou correr,
son los pastores, que tán
casi tan probes como él.

Pero toos trayen algu,
ya sea fariña o miel;
Un poqueñin de mantega
o un trapu en qué lo engolver.

-!Ay qué rapacín tan guapu;
que Dios lo guarde pa bien.-
Van mermurando ún a ún
los pastores de Belén.

Y mientres tanto Marìa
sonriyese con José;
viendu al neñu nel pesebre
ente la mula y el güey.



FLOR DEL AGUA"
---------------------------

E na noche de San Juàn
ya se desfizu la danza
y dexanun de sonar
les tocates de la gaita.


La foguera, pocu a pocu,
va quedàndose sin llama
por que s'acaba la leña
y les ganes de tizala.


Nel cielu ya s'adivina
el riscar de la mañana,
y van camìn de la fonte
curiendu a la desbandada
los rapazus de la fiesta.


Van guiaus po l'asperanza
de ser cada uno d'ellos
quien corte la Flor del Agua.


Isa flor que saben todus,
poque n'aldega se fala
que vive dientru la fonte,
lo mesmo que fai la Xana
saliendu una vez al añu,
per San Juàn, de madrugada,
a trayer bienes sin tasa
al que consiga cortala.


Non se corta con tiyera
nin tampocu con navaya;
qu'l que tal cosa fixera
de fijo l'astropiaba.


Col filu de la ilusòn
se corta la Flor del Agua.


¡Ay quien consiga coyela!
¡Ay quien consiga atrapala!


Que dichosu aquel que llogre
llevar la Flor a sò casa;
y alli, con cintes de seda
regalu de la sò amada,
poder tener el orgullu
de ser sò dueñu y atala
pa que la xente la mire
colgar de la sò ventana.


Noches de San Juàn en Xunio,
noches de foguera y danza,
noches donde cada mozu
cuando la noche s'acaba,
cuerri camin de la fonte
y cuerri co l'asperanza
de poder ser el primeru
en cortar la Flor del Agua.

La Flor que que tien la vertù
de poder llibrae la casa
aquella dond'ella vive
del mal del güeyu que llanza
e nel vevir de la xente
la bruxa de mala saña.

Que cuidia de les presones;
y del ganau ena cuadra.
De les pites, de los gochus,
del horru y de la tenada;
y de que non falte'l riegu
na tierra recien semada.

De que den yerba los praus
y los pomares manzana;
y tenga siempre la moza
de por quien ser corteyada.

¡Pa tou tien en sos manes
poderes la Flor del Agua!

Por esu cuerrin los mozos
cuandu la danza s'acaba
y la foguera San Juàn,
a cachiquinus s'apaga.

Por esu cuerrin y cuerrin
al ver riscar la mañana
pel camìn que va a la fonte
de la Flor tan deseada.

Por esu cuerrin los mozus
con tal fervor y tal ansia
e na noche de San Juàn,
emburriaus po l'asperanza
de ser cada unu d'ellos
quien corte la Flor del Agua.



Non quiero ayudes




taba la noche desnuda
a escures sos pensamientos.
Xeláu de fríu el calor
que calez el sentimientu.

La noche taba callada;
la noche taba en silenciu.

Taba desnuda de alma,
taba desnuda de cuerpu;
posada nun mantu verde
engüelta nun velu negru.

Al non pensar nin sentir
la noche yera un desiertu
d'arenes d'indiferencia
hacia la tierra y el cielu.

¡Indiferencia!, ¡Siñor!;
cuánto mar de desconsuelu
pal que vive ente la noche
sumíu en sos tristes duelos,
y non alcuentra en so andar
una brisa de consuelu.

La indiferencia ye l'exe
enel que xira'l dispreciu
pa los que van pela mar
y non son a tocar puertu.

¿Cuándo dispertará'l día
en que la flor del lloréu
dé savia a los corazones
que llaten duros resecos,
ciegos a la comprensión
de los dorores axenos?

¿Cuándo ha llegar el retoñu
de la sema nel Maderu,
la que regó con so sangre
El Fíu del Padre Eternu?

¿Pa cuándo algamar conciencia
de la deuda que tenemos
adquirida colos otros
que semos nosotros mesmos?

Repudiaes sean les noches
engüeltes en negros velos,
qu'apaguen con sos tiniebles
la lluz de los sentimientos.
Faciéndonos que vivamos
como bandaes de cuervos,
refolcaos ena carroña
de seres hermanos ñuestros.

Non más noches de tortura,
d'indolencia, de dispreciu
pa col dollor de los otros
que ye'l propiu dollor ñuestruu.

Fáigase la lluz del día
nel rincón de cada pechu,
pa qu¡allumbre y dé calor
al ser que llevamos dientru;
y que por indiferencia,
tal paez que tea muertu.
¡Hai que vestir a la noche
con ricos vestíos ñuevos;
resgándo-y en cien xirones
so velu de color negru!
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